Do ekspozycji ŚWIĄTYNIA GOCHOS wybrane zostały rzeźby odpowiadające tematom klasycznym, jakie pojawiały się na przestrzeni ubiegłych stuleci w malarstwie i rzeźbie, tematom mitologicznym, literackim, a także dzieła personifikujące współczesne zjawiska społeczne. Starannie dobrane surowce, tworzywa rzeźbiarskie i kolorystyka odpowiadają tematom, przesłaniom, symbolice i nastrojom. Plastyczne tło dla cyklu rzeźb figuratywnych z brązu tworzą abstrakcyjne obrazy na papierze. Centralny obraz “Zielnik” przedstawia kwiaty, pozostałe dwanaście prac zatytułowanych “Symbole” to cytaty z głównego obrazu.
“Gochos jest patronką spokojnego namysłu, jej rola to wyprowadzanie z rozedrgania i stanie na straży definicji. Kontakt z Gochos kieruje nas w stronę odwiecznych, niezmiennych, odwołujących się do głębokich uczuć i intuicyjnych wartości- kategorii Dobra, Piękna i Prawdy. Kategorii, którymi trudno manipulować, a których tak potrzebujemy w czasach redefiniowania niemalże wszystkiego. (…)” – autor wystawy, październik 2025, Warszawa
Krzysztof Ostrzeszewicz – rzeźbiarz, urodził się w 1985 roku w Warszawie. W 2010 roku na Wydziale Rzeźby warszawskiej ASP obronił pracę dyplomową “Pieta”, która prezentowana była na wystawie najlepszych dyplomów na Lotnisku Chopina, a w 2019 roku rzeźba ta została wybrana do grona 40 najlepszych dyplomów dekady. Od 2013 roku prowadzi pracownię rzeźby autorskiej na Saskiej Kępie, w której tworzy głównie kameralne rzeźby z brązu patynowanego, ale także pełnowymiarowe rzeźby figuratywne.
O nowej wystawie Krzysztofa Ostrzeszewicza w Aptece Sztuki, w tekście kuratorskim “Na osi dziejów sztuki” Anna Rudnicka napisała:
“Już dawno nie widziałam, żeby ktoś do każdej ze swoich rzeźb tak starannie dobierał surowce i tworzywa rzeźbiarskie. Mają one odpowiadać tematom, przesłaniom, symbolice, nastrojom. Do tego odpowiednio dobrana kolorystyka. Do tego świetne wykonanie. Myślenie kompletne o rzeźbie jakie cechowało największych w tej dziedzinie sztuk plastycznych. (…)”
” Rzeźby będące przejawieniem w sztuce pewnych czynności takich jak czytanie, pranie czy noszenie ciężarów są pokrewne sobie, ale inaczej opracowane i z innym rodzajem wartości. Piorąca, Niosące, Po Deszczu to studium ludzkiego ciała w ruchu. Sprawność i siłę fizyczną mają tu podkreślać muskulatura cielesności, dobrze uwydatnione mięśnie. Postacie ukazane jakby w zatrzymanych sekwencjach ruchu. (…)”
“(…) Tą wystawą Krzysztof Ostrzeszewicz po raz kolejny dał wyraz swojego wielkiego przywiązania do historii sztuki od starożytności po modernistyczne kierunki XX wieku, wielkiego poszanowania tego dziedzictwa, co w niczym nie przeszkadza w propagowaniu bardzo osobliwego, unikalnego i autentycznego stylu autorskiego. Doskonałego i jak zawsze wyróżniającego się mistrzowskim polotem myśli oraz świetnym wykonaniem każdej, nawet najbardziej błyskotliwej myśli czy idei przekuwanej na materie rzeźbiarskie.”
Spotkanie z Artystą odbędzie się 6 grudnia 2025 (sobota), o godz. 16.00
Kuratorka wystawy – Anna Rudnicka
Koordynatorka wystawy – Magdalena Krowicka
Partner wystawy – 101 Projekt Galeria Sztuki Współczesnej
Patronat medialny: Artinfo.pl, Radio z QLTURĄ, Damosfera.pl
Czas trwania wystawy: 22.11.2025 -10.01.2026
Będzie nam niezwykle miło gościć Państwa w tym wyjątkowym dniu.
Wstęp wolny.
Link do wydarzenia na stronie FB Apteki Sztuki:
https://www.facebook.com/share/1BVzXD8va8/