„Konarski Lectures” to cykl międzynarodowych wykładów archiwalnych, organizowany przez Archiwa Państwowe, poświęcony pamięci profesora Kazimierza Konarskiego – wybitnego historyka i archiwisty, autora pierwszego w językach słowiańskich podręcznika dla pracowników archiwów pt. „Nowożytna archiwistyka polska i jej zadania” z 1929 roku. Inicjatywa została zainaugurowana w 2022 roku, w pięćdziesiątą rocznicę śmierci profesora, i od tego czasu stanowi ważne wydarzenie w środowisku archiwistycznym.
Celem cyklu jest promowanie i rozwój archiwistyki, a także tworzenie przestrzeni do wymiany wiedzy i doświadczeń między archiwistami oraz specjalistami z zakresu zarządzania dokumentacją z różnych krajów. Wykłady w ramach „Konarski Lectures” prowadzą uznani eksperci i badacze, którzy podejmują aktualne tematy związane z teorią archiwalną, praktyką archiwalną oraz wyzwaniami stojącymi przed archiwami w dobie cyfrowej transformacji.
— „Konarski Lectures” to nie tylko wykład. To przestrzeń refleksji – rozmowa o pamięci, technologii i odpowiedzialności. Cieszę się, że z roku na rok to wydarzenie przyciąga coraz więcej uczestników. Od początku istnienia cykl gromadzi najwybitniejszych specjalistów, łącząc tradycję z najnowszymi trendami w zarządzaniu pamięcią, informacją i dziedzictwem dokumentacyjnym — informuje dr Paweł Pietrzyk, Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych.
W tym roku wydarzenie po raz pierwszy odbędzie się w Lublinie, w gościnnych murach Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Gościem specjalnym będzie Anne J. Gilliland – archiwistka, badaczka i profesor archiwistyki, jedna z najważniejszych postaci współczesnej teorii archiwalnej. Kieruje Center for Information as Evidence na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles (UCLA), gdzie od 1995 roku kształci kolejne pokolenia specjalistów w dziedzinie informacji i archiwów.
W swoim październikowym wykładzie, zatytułowanym „Getting to Digital” Profesor Gilliland podejmie pogłębioną refleksję nad przemianami, jakie zaszły w archiwistyce w dobie rewolucji cyfrowej. Czy archiwa mogą i czy powinny, stać się w pełni cyfrowe? Co tracimy, a co zyskujemy, gdy tradycja spotyka technologię? Na te pytania odpowie, analizując ponad cztery dekady rozwoju cyfrowych technologii w archiwach.
— Podczas spotkania zapytam, dlaczego po wielu dekadach intensywnych inwestycji w badania i budowę infrastruktury, a także w edukację zawodową, wiele archiwów nadal nie jest w pełni „cyfrowych” pod względem zasobów i działań? — zapowiada Profesor Gilliland. — Wraz z pojawieniem się w ciągu ostatnich kilku lat nowych obaw związanych z generatywną sztuczną inteligencją, pojawił się u archiwistów dyskomfort związany z utratą kontroli nad archiwami, ale także obawy etyczne dotyczące tego, jak archiwa powinny lub mogłyby być wykorzystywane, gdyby rzeczywiście były w pełni cyfrowe? — dodaje.
Cała wypowiedź Profesor Gilliland jest dostępna na kanale YouTube Archiwów Państwowych: https://youtu.be/-SaYBau143w?si=dU1dfdnr1oSC5kuB.
Limit miejsc stacjonarnych na wykład został już wyczerpany ze względu na ogromne zainteresowanie środowiska akademickiego i archiwalnego. Niemniej, jak co roku, spotkanie będzie transmitowane w Internecie. Wydarzenie będzie można oglądać pod tym linkiem: https://www.youtube.com/live/6HIMm9m2U2U?si=1tK6BLnvjyj3HGf8 oraz na profilu Facebook Archiwów Państwowych.
W trakcie 60-minutowego wykładu online, tłumaczonego symultanicznie z języka angielskiego na polski, przewidziana jest możliwość zadawania pisemnych pytań. Prosimy o ich przesyłanie na adres konarski@archiwa.gov.pl, a Organizatorzy przekażą je Profesor Gilliland podczas sesji Q&A.
Więcej informacji na stronie https://archiwa.gov.pl/zapraszamy-na-czwarty-wyklad-z-cyklu-konarski-lectures/